Otvoren još jedan Mejkers lab u Novom Sadu
Novi Sad, 29.9. 2025 – U Gimnaziji „Isidora Sekulić”, otvoren je 26. Mejkers lab u našoj zemlji, drugi u Novom Sadu, a prvi u ovoj školskoj godini. Učionica budućnosti dobila je svoj današnji izgled i najsavremeniju opremu zahvaljujući podršci jednog od bivših učenika, koji je na ovaj način želeo da vrati školi i njenim nastavnicima, za uticaj koji su imali na njegov životni put.
Na svečanom otvaranju prisutnima su se obratili u ime škole Tatjana Pejović Sebić, direktorka škole, i Ljiljana Nikolić, nastavnica geografije i koordinatorka Mejkers laba, a u ime Grupe za obrazovanje – Darko Radičanin (Dostignuća mladih u Srbiji), Miloš Đuričanin (Nordeus fondacija) i Tanja Kuzman (Inicijativa „Digitalna Srbija”). Važan deo svečanog otvaranja bili su i sadašnji i bivši učenici škole koji su predstavili neke od svojih uspešnih projekata i naglasili kako će u njihovom daljem razvoju doprineti rad u novootvorenom Mejkers labu.
“Ključnu vrednost vidim u razvoju kapaciteta škole da pratimo nove trendove i tehnologije, što će mnogo doprineti razvoju interesovanja i sposobnosti učenika jer je u pitanju učenje izvan učionice. Svesni smo da školski programi ne daju dovoljno prostora da se učenici bave i drugim oblastima koje su njima zanimljive, naročito ne na način koji uključuje upotrebu modernih tehnologija. Zato verujem da će Mejkers lab upravo dati taj prostor koji podstiče interesovanja za pojedine oblasti i dobru podlogu da realno uče i proširuju svoje vidike i znanja. U našoj zemlji ima mnogo talentovanih, zainteresovanih i sposobnih mladih ljudi kojima treba dati podsticaj i uslove da ta svoja interesovanja dalje razvijaju.”
Još jedna inovativna učionica za multidisciplinarni i timski rad učenika i nastavnika u našoj zemlji dobila svoj savremeni izgled i opremu za primenu znanja i sticanje veština za ekonomiju 21. veka, atmosferu koja podstiče kreativnost i inovativnost zahvaljujući podršci nacionalnih partnera Mejkers inicijative kompanija Bosch Srbija, Ceresit, Epson, IKEA, ROMA Company i Tarkett. Nastavnici i učenici će odmah po otvaranju moći da se priključe programima Grupe za obrazovanje, dobiju podršku mentora iz privrede iz različitih industrija ili testiraju svoje ideje kroz različita takmičenja, poput Učeničkih kompanija.
Otvaranju mejkers laba su takođe prisustvovale i bivše učenice, Sofija prezime i Sara Mrđan, koje su osvojile 3. mesto na programu “Učeničke kompanije”, sa svojom kompanijom “Plastic Revived”. Glavni proizvod njihove kompanije jeste multifunkcionalan privezak za ključeve, koji je ujedino i držač za telefon, izgrađen od biorazgradive plastike. Na pitanje “Kako biste vi koristile Mejkers lab, da je bio izgrađen u trenutku takmičenja?”, istakle su da bi im lab pomogao ne samo kao prostor za inovaciju i ideaciju, već i direktno u prozivodnji, korišćenjem 3d štampača. Sam privezak je izrađem upravo koristeći metodu 3d štampanja, što je timu predstavljalo jedan od većih izazova u kreiranju prototipa, a kasnije i samog proizvoda:
“…Da smo mi imali prečice ili neki inovativni uređaj koji bi na bilo koji način pomogli u procesu izrade našeg proizvoda, ali i u samoj ideaciji, verujem da bi nam stvarno dosta značilo i ubrzalo celokupan proces.”
Sofija Nikolić
“…Mi smo za naš 3D štampač morale da tražimo sponzorstvo i na kraju smo i dobili pomoć jedne kompanije iz Novog Sada, međutim, bio je izazov i doći do kompanija, organizovati sastanke i prezentacije kako bismo uspeli da obezbedimo sredstva. Nakon toga je bilo potrebno i da se samostalno edukujemo i naučmo da koristimo 3D štampač – ništa od ovoga neće biti problem budućim generacijama jer sada imaju i opremu u Mejkers labu, kao i podršku i iskustvo profesora i prethodnih učenika, uključujući i nas.”
Sara Mrđan
Od sportskih rekorda do naučnih dostignuća
Gimnazija „Isidora Sekulić” osnovana je 1990. godine i danas broji više od hiljadu učenika u 32 odeljenja prirodno-matematičkog i društveno-jezičkog smera. Tokom tri decenije postojanja iznedrila je brojne uspešne stručnjake, sportiste i umetnike. Među poznatim imenima su atletičar Mihajlo Dudaš i glumac Dimitrije Banjac, dok su učenici poput Luke Svrake i Ilije Ćulibrka osvajali međunarodne nagrade iz hemije i geografije.
Škola se ističe i kroz međunarodne saradnje – učenici polažu nemački DSD i francuski Delf ispit, a aktivna je i partnerska veza sa gimnazijom iz Nižnjeg Novgoroda i Univerzitetom Lobačevski. Poseban akcenat stavlja se na razvoj talenata, a rezultati potvrđuju kvalitet – brojna priznanja i nagrade, među kojima su Đorđe Natošević i Svetosavska nagrada, svedoče o visokom nivou posvećenosti učenika i nastavnika.
Mejkers lab – inoviranje kao osnova obrazovanja
Otvaranjem Mejkers laba, Novi Sad dobija drugi po redu Mejkers lab, a Gimnazija „Isidora Sekulić” dobija novi kreativni centar u kom će učenici i nastavnici zajedno razvijati projekte iz različitih oblasti – od astronomije i fizike, preko geografije i biologije, do sadržaja iz redovne i projektne nastave. Biće to učionica gde se kreiraju inovacije, eksperimentiše sa novim konceptima i razvijaju veštine potrebne za 21. vek.
Lab će služiti ne samo učenicima gimnazije, već i mladima iz drugih škola u Novom Sadu, čime se gradi šira mreža inovativnog obrazovanja u gradu i regionu. Na taj način, škola potvrđuje svoju misiju da bude moderna obrazovna institucija i mesto koje otvara vrata novim generacijama istraživača, umetnika i lidera.
Nacionalni partneri Mejkers lab inicijative
O kompaniji Bosch
Bosch je u Srbiji zvanično prisutan od 1996. godine i danas u našoj zemlji posluje na dve lokacije – u centrali na Novom Beogradu i fabrici u Pećincima. Fokusiran na razvoj novih tehnologija, Bosch u Srbiji pokriva različite oblasti poslovanja – od proizvodnje električne i elektronske opreme za motorna vozila, preko distribucije širokog asortimana Bosch proizvoda, pa sve do pružanja usluga, pre svega kroz inovativne projekte u oblasti informaciono-komunikacionih tehnologija i automotive aftermarket industrije, za koju se u Beogradu nalazi globalni Bosch centar kompetencija. U Beogradu se takođe nalazi i Bosch inženjerski centar, u kojem se razvijaju softverska i servisna rešenja za povezane tehnologije.
Svoju prvu fabriku u Srbiji kompanija otvara 2013. godine i ona je danas jedna od najvećih Bosch fabrika za proizvodnju sistema brisača u Evropi. Iste godine Bosch u Srbiji je postao i pionir uvođenja programa dualnog obrazovanja, koji svake godine uspešno pohađa nekoliko desetina učenika.Vodeći se sloganom ’’Tehnologija za život’’, Bosch teži da svojim proizvodima budi entuzijazam, poboljšava kvalitet života i doprinosi očuvanju prirodnih resursa.
O kompaniji Henkel / Ceresit
Sa tradicijom dugom više od 100 godina, Ceresit je jedan od najpoznatijih brendova Henkelovog sektora Adhezivi Tehnologije. Danas je to jedan od najvažnijih brendova u proizvodnji građevinskih materijala. Za to je zaslužan kvalitet I performanse proizvoda, primenjena inovativna tehnologija, kao i širok asortiman proizvoda koji zadovoljavaju sve potrebe naših potrošača u domenu postavljanja keramike, termoizolacije, hidroizolacije i podopolaganja. Prateći porast potražnje i mogućnosti razvoja, kompanija Henkel Srbija otvorila je 2007. godine Ceresit fabriku u Inđiji za proizvodnju građevinskih lepkova. Ovo je ujedno bila i prva Henkelova grinfild investicija u Srbiji u vrednosti 8,5 miliona evra. Već naredne 2008. godine, otvorena je još jedna fabrika na istoj lokaciji za proizvodnju tečnih fasadnih maltera. Henkel Ceresit fabrika izgrađena je po najmodernijim tehničkim, tehnološkim i ekološkim standardima, u potpunosti automatizovana i jedna je od najproduktivnijih Henkelovih fabrika u Evropi, sa šest međunarodnih ISO sertifikata za kvalitet.
O kompaniji Epson
Epson je globalni lider na polju tehnologije posvećen cilju da postaje nezamenjiv za društvo kada je u pitanju povezivanje ljudi, stvari i informacija uz pomoć svojih originalnih, efikasnih, kompaktnih i preciznih tehnologija. Kompanija je fokusirana na inovacije i prevazilaženje očekivanja kupaca u inkdžet tehnologiji, vizuelnim komunikacijama, prenosivim uređajima i robotici. Epson je ponosan na svoje doprinose u razvijanju održivog društva i na stalne napore ka ostvarivanju ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih nacija. Predvođena japanskom korporacijom Seiko Epson, međunarodna Epson grupa ostvaruje godišnju prodaju od preko bilion japanskih jena.
Od septembra 2024. Epson postaje i jedan od nacionalnih partnera inicijative Mejkers labova sa ciljem da se izgradi sistem podrške srednješkolskom obrazovanju u Srbiji. Posvećeni negovanju budućih talenata, za cilj ima da kvalitetno obrazovanje dopre do dece, bez obzira na njihovo geografsko ili socio-ekonomsko poreklo. EcoTank štampači, osim što su energetski efikasni, dolaze sa dovoljno mastila za štampu i do tri godine i pružaju dugotrajno i održivo rešenje za škole. Laserski projektori pretvaraju svaku ravnu površinu u alatku za učenje, optimizujući ograničeni prostor u učionici i omogućujući uzbudljivu interaktivnu saradnju i podsticanje na angažovanje svih u učionici.
O Ingka Grupi
Sa IKEA maloprodajom na 31 tržištu, Ingka Grupa je najveći IKEA maloprodajni lanac i predstavlja 88 posto IKEA maloprodaje. Strateški je partner za razvoj i inovacije IKEA poslovanja i pomaže u definisanju zajedničkih IKEA strategija. Ingka Grupa poseduje i upravlja IKEA prodajnim kanalima prema franšiznim ugovorima sa Inter IKEA Systems B.V. Podrazumeva tri poslovna područja: IKEA Retail, Ingka Investments i Ingka Centres. Više pročitajte na www.ingka.com.
O kompaniji Roma company
ROMA COMPANY je privredno društvo za trgovinu, proizvodnju i usluge osnovano 1992. godine sa sedistem u Zemunu, Milana Rešetara br.11. Bavimo se prometom boja i lakova, lepkova, termo fasada, molerskog pribora alata, tapeta i ostalih proizvoda za završne radove u gradjevinarstvu. Imamo preko 180 zaposlenih, četiri veleprodajna centra u Srbiji i jedan u Crnoj Gori i 12 maloprodajnih objekata u Srbiji. U nasem asortimanu su proizvodi većine renomiranih proizvodjaca kako iz zemlje tako i iz sveta. Robu uvozimo iz Nemačke, Holandije, Grčke, Italije, Irske, Belgije, Kine, Kanade, SAD. Roma company je najveći distributer proizvoda za završne radove u gradjevinarstvu u Srbiji sa više od 4.000 registrovanih kupaca uglavnom trgovaca, zanatlija, izvodjaca radova. U proteklih 20 godina izdajemo časopis “Ton energija boja ” i distribuiramo ga besplatno našim kupcima i poslovnim partnerima.
O kompaniji Tarkett
Tarkett je kompanija maksimalno posvećena svojim kupcima, koja se bavi dizajniranjem podnih obloga i sportskih površina, za dobrobit ljudi, uz brigu o životnoj sredini. Širokim asortimanom proizvoda iz ponude pokriva različite tržišne segmente i već godinama opravdava ugled izvrsne kompanije, vodeće u oblasti inovativnih rešenja i održivog razvoja. Već 140 godina, inovacije, veština i dugotrajna posvećenost održivosti učinili su Tarkett globalnim liderom u najsavremenijim rešenjima za podove i sportskim površinama za sve segmente tržišta. Širok spektar proizvoda uključuje: vinil, linoleum, LVT, tekstilne ploče, tepihe, parket, laminat, veštačku travu i atletske staze.
Organizacije koje čine Grupu za obrazovanje
Grupa za obrazovanje osnovana je u septembru 2022. godine sa ciljem zajedničke podrške obrazovanju, čine je:
- Nordeus fondacija osnovana je sa ciljem da se pomogne deci i mladima da steknu veštine, znanja i kompetence potrebne za uspeh u digitalnoj ekonomiji kroz podršku obrazovanju i razvoj podsticajnog i kreativnog okruženja.
U oblasti podrške obrazovanju, fokus je na sprovođenju inovativnih programa zasnovanih na interdisciplinarnom pristupu, iskustvenom učenju i razvoju kompetenci za 21. vek. Dok u oblasti razvoja ekosistema kreativnih industrija, Nordeus fondacija nastavlja sa dosadašnjim naporima Nordeusa kroz sopstvene programe i udruživanjem sa brojnim kompanijama kroz organizacije poput Inicijative Digitalna Srbija i Srpske gejming asocijacije čiji je Nordeus i suosnivač.
- Centar za promociju nauke (CPN) je javna institucija, koju je 2010. godine osnovalo Ministarstvo nauke Srbije sa zadatkom da promoviše nauku i tehnologiju. CPN sprovodi programe i aktivnosti radeći sa istraživačkim i obrazovnim institucijama u Srbiji i širom sveta, a blisko sarađuje i sa republičkim ministarstvima, medijima i privatnim sektorom. Misija CPN-a je da premosti jaz između nauke i društva okupljajući sve relevantne aktere i širu javnost u procesu istraživanja i inovacija. CPN teži da integriše društvo u istraživačke procese, kako bi se ono, uz uvid u potrebe građana, što adekvatnije suočavalo sa društvenim izazovima.
- Inicijativa „Digitalna Srbija” (DSI) je nevladina i neprofitna organizacija koja okuplja kompanije i organizacije koje za cilj imaju da Srbija postane jedan od globalno prepoznatljivih, brzorastućih digitalnih ekosistema.DSI veruje da su inovacije, znanje i povezanost sa svetom ključni faktori za budućnost razvoja domaće digitalne ekonomije. Sa fokusom na osnaživanju startapa, primeni novih tehnologija u obrazovanju i stvaranju prilika za globalno povezivanje, ona kreira okruženje i mehanizme podrške kako bi inovativna i digitalna rešenja iz Srbije dobila prepoznatljivost na globalnom tržištu, a mladi razvili veštine za budućnost.Kroz koordinisani rad sa članovima, partnerima i širom zajednicom, DSI adresira ekosistemske izazove i teži promenama koje imaju desetostruki pozitivan efekat na celokupno društvo.
- Organizacija Dostignuća mladih u Srbiji je deo globalne mreže Junior Achievement Worldwide, osnovane 1919. godine, koja obuhvata 121 zemlju na svim kontinentima i predstavlja najveći svetski program preduzetničkog obrazovanja koji godišnje pohađa više od 10 miliona učenika.
Misija organizacije je priprema i osposobljavanje učenika za uspešan život i rad u savremenom svetu u kome su najveće vrednosti inovativnost i preduzetnička inicijativa.
Uz podršku međunarodnih donatora i partnera iz poslovnog sektora u Srbiji, organizacija Dostignuća mladih u Srbiji već 17 godina kroz implementaciju svojih programa i aktivnosti na svim nivoima obrazovanja ukazuje na značaj preduzetničkog obrazovanja čiji su direktni ishod veća zapošljivost mladih, bolja konkurentnost na tržištu rada, osamostaljivanje i brže uključivanje u društvo kao i pokretanje sopstvenog posla, posebno u okviru programa Učenička kompanija.
